Marzena Zacharewicz - urodzona w 1964 r. w Malborku. Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni. Studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dyplom w 1990 r. z zakresu grafiki warsztatowej. Zilustrowała ponad 20 książek dla dzieci.
Kuratorka i autorka koncepcji wystaw zbiorowych poświęconych ilustracji Pan Andersen (2005) oraz Ezop wyobrażony (2008). Jest autorką kilkunastu wystaw indywidualnych. Brała udział w ponad dziewięćdziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, ilustracją. Czasami otrzymuje nagrody.
Marta Motyl, krytyczka sztuki napisała w katalogu :
[...] Rysunki, które prezentuje na wystawie Zbroja, stanowią wariacje na temat rycerskiego rynsztunku.[...] Zacharewicz odkształca je i dodaje im lekkości. Prowadzi na nich grę z różnorodnymi fakturami: wielowarstwowymi, chropowatymi, popękanymi. Większość prac wykonuje białą kredką na czarnym papierze. Dociera do szerokiego spektrum możliwości tej techniki. Przy jej pomocy skrupulatnie i precyzyjnie oddaje strukturę rzeczy. Użycie czerni, szarości i bieli nadaje dziełom tajemniczy i metafizyczny klimat.[...] Artystka traktuje przekaz zbroi uniwersalnie. W jej ujęciu nie jest ona pordzewiałym zabytkiem, wyciągniętym z lamusa historii. Przekształca mit zbroi tak, by odpowiadał wciąż aktualnym rozterkom i problemom.[...]
Wystawa Zbroja zrealizowano w ramach Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla twórców kultury.
Czyste wzruszenie
Podjętą przez Panią Marzenę Zacharewicz tematykę prac można rozumieć w sensie dosłownym i metaforycznym. W sensie dosłownym zbroja to metalowe okrycie ochronne noszone przez wojowników i rycerzy podczas walki, część pasywnego uzbrojenia ochronnego, stosowana od starożytności aż do XIX wieku. Na XIX-wiecznych polach bitew walczyli ciężkozbrojni jeźdźcy, kirasjerzy, na wyposażeniu których były kirysy oraz skórzane bądź żelazne hełmy - tzw. kaski. Zbroja, sama w sobie wykonana przez mistrzów płatnerstwa, niekiedy stanowiła prawdziwe dzieło sztuki rzemieślniczej. W szczególności zbroje turniejowe, które miały wyróżniać rycerza na polu walki i świadczyć o jego bogactwie i zajmowanej pozycji. Zatem i dzisiaj niektóre elementy zbroi rycerskiej zachwycają nas precyzją wykonania i kunsztem dawnych rzemieślników. W sensie metaforycznym artystka odwołuje się nie do zbroi jako elementu uzbrojenia, lecz do pewnych wartości, do jej funkcji ochronnej, wreszcie w oderwaniu od epoki rycerskiej można snuć opowieść poetycką oderwaną od epok parabolą wartości – rycerskości, wyszywanym na sztandarach hasłem „Bóg, Honor i Ojczyzna”. Raczej w tym kierunku zmierza artystka. Bo czym jest epickie nawiązanie nie do zbroi, jako elementu uzbrojenia, ale raczej do elementów umundurowania. Zatem odwołuje się do wartości nie tych uzewnętrznionych, ale tych ukrytych pod „pancerzem”, pod mundurem, głęboko w sercu. To nasi rycerze, po których pozostały tylko elementy umundurowania, sprzączki i guziki z orzełkiem ze rdzy. To nasi rycerze, których można było zniszczyć, ale nie pokonać. I o tych wartościach w sposób bardzo prosty próbuje nam opowiedzieć najprościej jak się da - czystym wzruszeniem.
dr hab. Agnieszka Półrola, prof. nadzw. Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie
ZBROJA BEZ PATYNY
Masywny, ciężki pancerz osłania kruche ciało wojownika. Dzięki niemu zamienia się on w giganta. Zadaje ciosy
i je odpiera. Powyższe dwuznaczności od dawna fascynowały Marzenę Zacharewicz. Pojęcia rycerstwa, walki przewijały się w jej życiu, odkąd pamięta. Wychowała się w Malborku. Rysunki, które prezentuje na wystawie Zbroja, stanowią wariacje na temat rycerskiego rynsztunku. Artystka ukazuje jego elementy, np. napierśnik, blachy nakłute otworami. Przedstawione przez nią powierzchnie nie są gładkie, błyszczące i sztywne. Zacharewicz odkształca je i dodaje im lekkości. Prowadzi na nich grę z różnorodnymi fakturami: wielowarstwowymi, chropowatymi, popękanymi. Zamienia zbroję w ciasto, rysując Piernikowego huzara. Większość prac wykonuje białą kredką na czarnym papierze. Dociera do szerokiego spektrum możliwości tej techniki. Przy jej pomocy skrupulatnie i precyzyjnie oddaje strukturę rzeczy. Użycie czerni, szarości i bieli nadaje dziełom tajemniczy i metafizyczny klimat.
Rysowniczka inspiruje się również tym, jak motyw zbroi wykorzystywali artyści związani z innymi dziedzinami sztuki. Korzysta z utworu Jacka Kaczmarskiego i na jego podstawie przedstawia pancerz barda. Gitarowe struny, które go przecinają, nawiązują do znaków wymienionych w piosence Zbroja:
„Magicznych na niej rytów
Dziś nie odczyta nikt
Ale wykuta z mitów
I wieczna jest jak mit”.
Artystka też traktuje przekaz zbroi uniwersalnie. W jej ujęciu nie jest ona pordzewiałym zabytkiem, wyciągniętym z lamusa historii. Przekształca mit zbroi tak, by odpowiadał wciąż aktualnym rozterkom i problemom. Powtarza za fragmentem Dzieci Sancheza Oscara Lewisa, że człowiek codziennie toczy batalię z życiem. Doznane przez niego obrażenia psychiczne zamieniają się w strupy. One nawarstwiają się w duszy. Kolejne uderzenia powodują, że jednostka wykuwa w sobie rodzaj zbroi. W ten sposób chroni się przed kolejnymi cierpieniami. Pancerze z prac Zacharewicz powiązane są z cielesnością i emocjonalnością, czyli aspektami indywidualnymi. Jej rysunki odnoszą się nie tylko do historii powszechnej, lecz i do unikalnych doświadczeń jednostki.
Paradoksalnie, na większości z nich człowiek jest nieobecny. Zbroja nie uchroniła go od śmierci. Pozostały po nim tylko ślady. One potęgują poczucie braku. W tym kontekście szczególne są kompozycje z rzędami guzików, odprutych ze współczesnego rodzaju „zbroi”. Pochodzą one od mundurów polskich oficerów, wymordowanych w czasie II wojny przez NKWD w Katyniu i pobliskich miejscowościach. Zacharewicz zauważyła, że guzik z orłem w koronie był małą częścią uniformu, ale wielkim symbolem. Guziki nadal znajdowały się przy polskich jeńcach, gdy zostali pozbawieni broni, wolności i nadziei. Zbigniew Herbert w wierszu Guziki napisał:
„Tylko guziki nieugięte
przetrwały śmierć świadkowie zbrodni
z głębin wychodzą na powierzchnię
jedyny pomnik na ich grobie
są aby świadczyć Bóg policzy
i ulituje się nad nimi
(…)”
Poeta udowodnił, że nie liczy się funkcja użytkowa przedmiotów, lecz ich znaczenie dla pamięci. Podobnie postępuje artystka. W serii rysunków Katyńskie guziki każda rzecz odnosi się symbolicznie do jednego życia. Autorka balansuje między indywidualną tragedią pojmanego oficera i jego bliskich, a masowym wymiarem dokonanej zbrodni. Grupowanie guzików w szeregach nie jest przypadkowe. Żołnierze byli mordowani równie systematycznie. Jeden człowiek, jeden strzał w tył głowy, i następny, aż do ostatniego straceńca. W pracy Katyńskie guziki V przedmioty nie są uporządkowane, a swobodnie rozsypane wokół okrągłych, czarnych śladów, jakby dziur po kulach. Artystka ustosunkowuje się do martyrologii bez narracyjnego patosu. Korzysta z oszczędnych form wyrazu, bliskich abstrakcji geometrycznej. Gdyby widz nie miał pojęcia o sytuacji, jakiej dotyczą rysunki, rozważałby je zupełnie inaczej. Oceniałby je wyłącznie pod względem rozmieszczenia i zróżnicowania kształtów czy powierzchni. Minimalizm techniki plastycznej zastosowanej przez Zacharewicz pogłębia znaczenia idei, z których ona odważnie i niezależnie czerpie. Artystka nie moralizuje, nie epatuje dosłownością i monumentalizmem. Mimo tego jej prace wywierają silne wrażenie. Skłaniają odbiorcę, by zastanowił się, czy w większej opresji znajduje się rycerz na polu walki, czy cywil w codziennych zmaganiach z razami wymierzanymi mu przez życie.
Marta Motyl krytyczka sztuki
Wystawy indywidualne:
2004 – „W Krainie Baśni” – wystawa ilustracji, Galeria Muzeum Regionalnego, Radomsko
2004 – „W Krainie Baśni” ,Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”, Częstochowa
2004 – Wystawa ilustracji, Galeria Gazety Wyborczej „Wejściówka”, Częstochowa
2004 – „Smoki niebieskie” – wystawa ilustracji, Miejska Biblioteka Publiczna, Radomsko
2004 – Wystawa ilustracji, kawiarnia „Castelli”, Radomsko
2005 – „Obraz baśni” – wystawa ilustracji, Galeria Miejskiego Domu Kultury, Radomsko
2005 – „W Krainie Baśni”, Miejski Dom Kultury „Przytór”, Świnoujście
2005 – „Kolory tęczy” – wystawa ilustracji, Miejska Biblioteka Publiczna, Radomsko
2005 – Wystawa ilustracji, Filia Miejskiego Domu Kultury, Świnoujście-Warszów
2005 – Wystawa ilustracji, Miejska Biblioteka Publiczna, Świnoujście
2006 – „Mieszkać w baśni” – wystawa ilustracji, Muzeum, Łowicz
2006 – „Mieszkać w baśni”, Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa
2006 – „Mieszkać w baśni”, Biuro Wystaw Artystycznych, Galeria „Na Piętrze”, Kielce
2007 – „Kamyki w ustach” – wystawa rysunku, Galeria Muzeum Regionalnego, Radomsko
2007 – „Baśnie i bajki”, Galeria Biura Wystaw Artystycznych, Piotrków Trybunalski
2008 – „W krainie baśni”, Galeria Sztuki – Zamek, Sucha Beskidzka
2013 – „Kamyki w ustach” – Biuro Wystaw Artystycznych, Galeria „U Jaksy”, Miechów
2013 – „Mieszkać w baśni”, Nova Galeria, Malborskie Centrum Kultury i Edukacji,
Szpital Jerozolimski, Malbork
2014 – „ Zbroja” – wystawa rysunku, Muzeum Regionalne im. S. Sankowskiego, Radomsko
2014 – „ Zbroja”, MCKiE, Nova Galeria, Dawny Szpital Jerozolimski, Malbork
2015 – „ Zbroja”, Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”, Częstochowa
2015 – „ Zbroja”, Centrum idei „Ku Demokracji”, Galeria „Na Piętrze”, Piotrków Tryb.
2016 – „Okna” – wystawa fotograficzna, Galeria Miejskiego Domu Kultury, Radomsko
2016 – „Inspiracje literackie”, Miejska Biblioteka Publiczna, Radomsko
Udział w wystawach i konkursach:
1995 – „Drzewo Życia” – wystawa prac plastycznych, Dom Escenów, Toruń
/ wystawa prezentowana w Watykanie, w marcu 1996 r. /
2004 – II Konkurs „Zabawka Przyjazna Dziecku”, Muzeum Zabawkarstwa, Kielce
2004 – Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Malarstwo – Rzeźba”, Miejski Dom Kultury,
Radomsko
2004 – Ogólnopolski Konkurs na Rysunek im. M. Andriollego, Nałęczowski Ośrodek Kultury
/ w 2005 r. ekspozycja prac w Muzeum Ziemi Otwockiej w Otwocku, Muzeum
Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Galerii „Vetter” – MDK 2 w Lublinie /
2004 – XXIII Ogólnopolski Konkurs literacko – fotograficzno - plastyczny
„Konfrontacje 2004”, Centrum Kultury i Sztuki, Leszno
2004 – International Exhibition of Miniatures „Little M” 2004/2005, Gallery „Stiklo
Karoliukai”, Wilno (Litwa)
2005 – Międzynarodowy Konkurs na „Liść Niggle’a”, Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki,
Bielawa
2005 – Międzynarodowy Konkurs na Rysunek „Jaka będę...2005”,
Galeria Gminnego Ośrodka Kultury, Jedwabno
2005 – „Fiknijmy Koziołka” – wystawa wizerunków Koziołka Matołka, Wojewódzka
Biblioteka Publiczna, Kielce
2005 – „Pan Andersen” – wystawa ilustracji, Miejska Biblioteka Publiczna, Radomsko –
Miejska Biblioteka Publiczna, Tomaszów Mazowiecki – Miejska Biblioteka
Publiczna, Bełchatów – Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna, Opoczno –
Miejska Biblioteka Publiczna, Przedbórz – Biblioteka Miejsko-Szkolna,
Kamieńsk – Biblioteka Miejsko-Szkolna, Dobryszyce
2005 – VI Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Świat Jana Kochanowskiego”, Dom Kultury,
Zwoleń
2005 – III Biennale Sztuk Wszelakich „Tarnowskie Klimaty” – edycja „Akty - Akty”,
Galeria BWA, Tarnów
2005 – III Konkurs „ŻABAwka Przyjazna dziecku”, Muzeum Zabawkarstwa, Kielce
2005 – Ogólnopolski Konkurs Plastyczny im. prof. J. Świderskiego pt.„Pejzaże osobliwe”,
Ośrodek Kultury, Będzin
2005 – „Anioły” – wystawa prac plastycznych, Galeria Miejskiego Domu Kultury, Radomsko
2005 – V Konkurs Plastyczny „Anioły – muśnięcie skrzydeł”, Wałbrzyski Ośrodek Kultury,
Wałbrzych
2006 – II Międzynarodowy Konkurs „Tolkienowskie Smoki”, Miejski Ośrodek Kultury
i Sztuki, Bielawa
2006 – Warszawski Festiwal Sztuk Pięknych`2006 „Komunikacja, Identyfikacja, Dostęp”,
Galeria Domu Artysty Plastyka, Warszawa
2006 – Ogólnopolski Konkurs na Rysunek i Grafikę „Przeciw przemocy – Radom’ 76”,
Miejskie Centrum Kultury i Informacji Międzynarodowej, Radom
2006 – IV Międzynarodowe Biennale Miniatury „Częstochowa 2006” – Galeria OPK Gaude
Mater, Częstochowa – Galeria Prezydencka, Warszawa – Galeria Muzeum Stanisława
Staszica, Piła – BWA Galeria Miejska, Tarnów – BWA, Kalisz
2006 – XXII Międzynarodowy Plener Ilustratorów, Zwierzyniec
2006 – Ogólnopolski Konkurs Plastyczny na rzeźbę, malarstwo i grafikę „14 dni pod ziemią –
niezłomni z Piasta”, Galeria Marmurowa, Katowice
2007 – Poplenerowa Wystawa Ilustracji „Bohaterowie Miguela de Cervantesa”, Galeria
Zamojska BWA, Zamość – Chełmska Biblioteka Publiczna, Chełm
/ w 2008 r. ekspozycja prac w BWA, Galeria „U Jaksy”, Miechów /
2007 – Ekspozycje prac IV Międzynarodowe Biennale Miniatury MBM „Częstochowa 2006”
– Galerie Brotzinger Art, Pforzheim (Niemcy)
2008 – IV Ogólnopolski Konkurs Plastyczny im. prof. J. Świderskiego pt. „Pejzaże
Osobliwe”, Ośrodek Kultury, Będzin
2008 – VI Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego, Muzeum Kresów, Lubaczów
2008 – „Ezop wyobrażony”– wystawa ilustracji, Galeria Muzeum Regionalnego, Radomsko
2008 – Wystawa pt. „Spotkanie - Begegnung”, Galeria Banku Sparkasse,
Pforztheim (Niemcy)
2008 – V Międzynarodowe Biennale Miniatury „Częstochowa 2008”, Galeria Ośrodka
Promocji Kultury „Gaude Mater”, Częstochowa – Galeria ASP, Kraków
2008 – IX Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki „HOMO QUADRATUS
OSTROVIENSIS”, Biuro Wystaw Artystycznych, Ostrowiec Świętokrzyski
2008 – II Ogólnopolski Konkurs na artystyczną zakładkę do książki, Miejska Biblioteka
Publiczna, Zabrze
2008 – Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Malarstwo – Rzeźba”, Miejski Dom Kultury,
Radomsko
2009 – Wystawa projektu „Spotkanie – Begegnung”, Galeria Ośrodka Promocji Kultury
„Gaude Mater”, Częstochowa
2009 – Ekspozycje prac V Międzynarodowe Biennale Miniatury „Częstochowa 2008” –
Galeria Muzeum St. Staszica, Piła – Galeria „Bez podziału”, Pałac Kultury Zagłębia,
Dąbrowa Górnicza - Galeria Miejska BWA, Tarnów – Galeria Centrum
Nowohuckiego Centrum Kultury, Nowa Huta – Galeria BWA, Kalisz
– Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin – Muzeum im. A. Ostrowskiego, Tomaszów
Mazowiecki - Galerie Brotzinger Art., Pforzheim ( Niemcy) – Landhaus, Sala
Klubowa, Graz ( Austria)
2010 – Salon Ilustratorów’ 2010 – IX Poznańskie Spotkania Targowe – Książka dla dzieci
i młodzieży, Poznań – Miejska Biblioteka Publiczna, Lublin – CK Zamek, Poznań
2010 – Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Malarstwo – Rzeźba”, Miejski Dom Kultury,
Radomsko
2011 – VII Triennale Rysunku Współczesnego, Muzeum Kresów, Lubaczów
2012 – VII Międzynarodowe Biennale Miniatury, Galeria Ośrodka Promocji Kultury
”Gaude Mater”, Częstochowa - Galeria Test, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki,
Warszawa
2012 – I Ogólnopolski Konkurs na Rysunek im. S. Żechowskiego „Portrety zaprzyjaźnione”,
Biuro Wystaw Artystycznych, Galeria U Jaksy, Miechów
2012 – Międzynarodowy Konkurs na Rysunek im. M. Andriollego, Nałęczowski Ośrodek
Kultury, Nałęczów
2012 – Konkurs Plastyczny „Dziedzictwo historyczne gminy Drzewica w oprawie
artystycznej”, Ośrodek Kultury Gminy i Miasta, Drzewica –
Łódzki Dom Kultury, Łódź – Miejski Ośrodek Kultury, Opoczno / 2013 r. /
2012 – I Międzynarodowy Konkurs Artystyczny „Pejzaż współczesny”, Miejska Galeria
Sztuki, Częstochowa
2013 – I Triennale Sztuki Pomorskiej, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
2013 – X Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej, Centralne Muzeum Włókiennictwa,
Łódź
2013 – IX Międzynarodowe Nadbałtyckie Triennale Miniatury Tkackiej, Muzeum Miasta
Gdyni, Gdynia
2013 – Ekspozycja prac I Ogólnopolski Konkurs na Rysunek im. S. Żechowskiego „Portrety
zaprzyjaźnione”, Małopolskie Biuro Wystaw Artystycznych „Jatki”, Nowy Targ –
Galeria Sztuki „La Perla”, Kraków
2013 – Wystawa pokonkursowa Międzynarodowego Konkursu na rysunek im. Andriollego,
Nałęczów 2012 – Muzeum Ziemi Otwockiej, Otwock – Muzeum Ziemi Mińskiej,
Mińsk Mazowiecki – Miejski Ośrodek Kultury, Kałuszyn – Verona (Włochy) –
Galeria „Zajezdnia” Instytutu Sztuk Pięknych, Lublin – Muzeum E. M. Andriollego,
Józefów – Muzeum J. I. Kraszewskiego, Romanów – Rosyjski Ośrodek Nauki
i Kultury, Warszawa – Muzeum im. W. i A. Wasniecowych, Wiatka /Kirow/ (Rosja)
2013 – Wystawa pokonkursowa VII Międzynarodowego Biennale Miniatury – Galeria
Muzeum Stanisława Staszica, Piła – Nowohuckie Centrum Kultury, Galeria Centrum,
Kraków – Galeria Miejska, Biuro Wystaw Artystycznych, Tarnów – Galeria
Epicentrum, MOKSiR, Chełmek – Galeria Sztuki im. Jana Tarasina, Kalisz – Galerie
Brotzinger Art, Pforzheim (Niemcy)
2013 – Różewicz ReAKCJE, wystawa prac artystów związanych z Radomskiem, poświęcona
braciom Różewiczom, Miejski Dom Kultury, Radomsko
2014 – IV Międzynarodowe Biennale Obrazu „Quadro - Art”, Muzeum Włókiennictwa, Łódź
2014 – VIII Międzynarodowe Biennale Miniatury, Galeria Ośrodka Promocji Kultury
„Gaude Mater”, Częstochowa – Galeria Test, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki,
Warszawa
2014 – XII Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki „HOMO QUADRATUS
OSTROVIENSIS”, Biuro Wystaw Artystycznych, Ostrowiec Świętokrzyski
2014 – Wystawa Miniatur Tkackich ze Zbiorów Muzeum Miasta Gdyni, Galerie
Kunstlerhaus, Norymberga (Niemcy)
2014 – II Międzynarodowy Konkurs Artystyczny „Pejzaż współczesny”, Miejska Galeria
Sztuki, Częstochowa
2015 – V Międzynarodowy Konkurs na Rysunek im. Andriollego, Nałęczowski Ośrodek
Kultury, Nałęczów – Muzeum Ziemi Otwockiej, Otwock
2016 – Wystawa pokonkursowa Międzynarodowego Konkursu na Rysunek im. Andriollego,
Nałęczów 2015 – Muzeum Ziemi Mińskiej, Mińsk Mazowiecki – Centrum Historii
Ziemi Karczewskiej, Karczew – Wydziałowa Galeria Sztuki Uniwersytetu
Rzeszowskiego, Rzeszów – Centrum Kultury i Sztuki Chińskiej He Shuifa UMCS,
Lublin, – Accademia Nazionale di San Luca, Rzym (Włochy)
2016 – XI Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej, Centralne Muzeum Włókiennictwa,
Łódź
2016 – Osten Biennial of Drawing, Skopje 2016 (Macedonia)
2016 – IX Międzynarodowe Biennale Miniatury, Galeria Ośrodka Promocji Kultury
”Gaude Mater”, Częstochowa – Galeria Fotografii Miasta Rzeszowa, Rzeszów
2016 – XIII Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki „HOMO QUADRATUS
OSTROVIENSIS”, Biuro Wystaw Artystycznych, Ostrowiec Świętokrzyski
2016 – Ogólnopolskie Biennale Malarstwa „Pejzaż Architektoniczny”, Ośrodek Kultury
i Aktywności Lokalnej „Galeria Miejska", Bisztynek
2017 – ArtRa, wystawa radomszczańskich artystów, Muzeum Regionalne, Radomsko
Nagrody i wyróżnienia:
2004 – Nagroda Polskiego Stowarzyszenia Edukacji Plastycznej - oddział w Kielcach
w II Konkursie „Zabawka Przyjazna Dziecku”, Muzeum Zabawkarstwa w Kielcach
2005 – Nagroda Główna w Międzynarodowym Konkursie na „Liść Niggle’a”, Miejski
Ośrodek Kultury i Sztuki w Bielawie
2005 – Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym „Świat Jana
Kochanowskiego”, Dom Kultury w Zwoleniu
2005 – Nagroda Kieleckiego Festiwalu Zabaw, Zabawek i Widowisk w III Konkursie
„ŻABAwka Przyjazna Dziecku”, Muzeum Zabawkarstwa w Kielcach
2005 – I Nagroda w Konkursie Plastycznym „Anioły – muśnięcie skrzydeł”,
Wałbrzyski Ośrodek Kultury w Wałbrzychu
2006 – III miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym „14 dni pod ziemią – niezłomni
z Piasta”, Katowice
2008 – Wyróżnienie w IV Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym im. prof. J. Świderskiego
pt. „Pejzaże Osobliwe”, Ośrodek Kultury w Będzinie
2008 – II Nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym „Malarstwo – Rzeźba”,
Miejski Dom Kultury w Radomsku
2008 – II Nagroda w Ogólnopolskim Konkursie na artystyczną zakładkę do książki, Miejska
Biblioteka Publiczna w Zabrzu
2012 – Nagroda Główna w I Ogólnopolskim Konkursie na Rysunek im. S. Żechowskiego
„Portrety zaprzyjaźnione”, Biuro Wystaw Artystycznych, Galeria „U Jaksy", Miechów
2014 – Stypendium Twórcze Marszałka Województwa Pomorskiego
2015 – II Nagroda w V Międzynarodowym Konkursie na Rysunek, Nałęczowski Ośrodek
Kultury, Nałęczów
2016 – Grand Prix IX Międzynarodowego Biennale Miniatury, Ośrodek Promocji Kultury
„Gaude Mater”, Częstochowa
Foto: NOK